Thursday, August 21, 2008

7 Pesona Perlis

Rahimin tanya .......
Bila aku dihantar ke sini semua org bertanya mcm tu, en3 terdahulu byk menceritakan pengalaman aku di sini. Byk yg ku kutip di sini, Byk tempat menarik disini & mempersona...

1. Panorama : meliputi pemandangan indah di Ladang Tebu Chuping, sawah padi, Hutan Simpanan & Empangan Timah Tasoh. Pemandangan ladang tebu ketika tebu berbunga amat menarik, seperti hamparan permadaini yg luas terbentang. Tahukah anda tebu yg ditanam utk gula adalah berbeza dgn tebu yg ditanam utk air. Saiznya kecil aje , keras tak mampu digigit spt mana kita mengigit tebu yg kita tanam utk air.

2. Taman Ular & Reptilia : Terdpt lebih drpd 150 ekor daripada 34 spesis. Mcm2 ulaq ada, anaconda pn ada tp belum besar lagi! Buaya, biawak, beruk, memerang, ayam, tikus & arnab pun ada. Tak rugI.

3. Harummanis : Musimnya baru berakhir. Tgk en3 aku terdahulu di sini. Ladangnya seluas lebih 1000ekar di Sg. Bt Pahat.

4. Makanan & Makanan Laut : nie yg special nie, masa mula2 dok sini berat badan aku naik berkilo2 sbb enjoy makan. Laksa kola Perlis memang top la... Pulut jugak best dimakan dgn ayam goreng & sos, tak pun dimakan dgn mempelam. sedap.... Kuala Perlis adalah tmpat utk menikmati keenakan makanan laut, udah la murah, frest lak tu..

5. Tarikan Sempadan : Apa lagi Padang Besar la. Tgk sini.

6. Mengintip burung : Di Tmn Negeri & Empangan Timah Tasoh. Mcm2 jenis burung ada, lebih 143 spesis dr jauh spt Asia Tengah terutama pd bulan Sept - April.

7. Kembara Hutan : Inilah xtvt aku disini, mendaki & mengembara dlm gua & hutan. Tgk xtvt mendaki aku di Bukit Wai, Bukit Lagi, Bukit Kubu & Kembara di Gua Kelam.

air terjun di Gua Kelam yg di teropong oleh sikelu
mai la Perlis & ikut aku ronda2 kangar kat sini !

9 comments:

rahimin idris said...

bagusnya. aku tak pernah sampai perlis. kau bukan orang perlis ke?

sakurasa 2 said...

Gua kelam memang cantik tempat ni sakura pernah sampai berkursus kesana.

Superb GURU BaniHassim said...

wah...bleh jadi tourist guide nih...
hehe...:D
ke akak suke jadik maskot je??

13may said...

saya pun byk tempat lagi yg tak sampai kat perlis tuh...

arsaili said...

salam..tapi perlis panas kannn

TokNabe said...

Aha... saya nak pegi perlis, nak ronda2 lagi pun dah ada orang offer jadi tourist guide.

kumb@ng said...

batu pahat pun ada kat perlis?ingat kan ada kat johor je...

Johor - Perlis...huhu...jauh tu..

aeropama dot com said...

pertama kali ke perlis, saya tertanya " apa la ada kat negeri ni? kalau aku di takdirkan dok cni, agaknya cmne lah aku nk hidup?"

wahahaha... saya tak berapa tahu psl perlis. akak tulis entri ni buatkan saya nk berkunjung semula ke perlis

kuInaJentayutiara said...

Rahimin ...>> hehehe dr negeri jian

sakura ...>> kusus BTN yer?

superb guru ...>> jd travel agent la!

13may ...>> mari, mari, mari...

arsaili ...>> memang panas,Bln Feb suhu mungkn sampai 39C

Tok Nabe ...>> sila, sila jgn shy shy cat... hehe

kumb@ng ...>> Sg. Batu Pahat la!

Syam@aeropama ...>> mari2 mari...