Monday, May 12, 2008

Pesta Mempelam Harum Manis

Petang semlm selps hujan berhenti & utk mengisi kebosanan aku ke sini....Pesta Harummanis sempena bulan keputraaan Raja Perlis

tak byk gerai di sini & manusia pun tak ramai, mungkin sbb hujan sepanjng hari, cuma ada beberapa org pelancung yg mungkin br pulang dr Langkawi. Pesta ini berlangsung di tapak letak kereta berhadapan Hotel Putra Brasmana, Kuala Perlis & akan berlangsung sehingga 14hb May nanti.

Aku cuma beli ini.... hampeh aku ingat kat pesta mcm nie boleh dpt murah sikit sama aje. Sekilo RM10... dijual dlm pek 3 kilo RM26 & pek 6 kilo (tak tanya harga pun). Ada jugak beberapa specis lain spt "Chok Nam" sedap & manis gak. Aku rasa klu kau org nk mkn lebih baik beli specis siam spt "Tong Nam" dll 3 kilo br RM10 kat Padang Besar, manis & sedap lg. Bukan tak nak beli brngan tempatan (tak berbaloi) Pak Lah kan minta kita berjimat!

On the way balik aku lalu kat sini.... Muzium Kota Kayang. 2 thn aku dok Kangar & dok lalu dah berpuluh kali aku tak pernah nampak kelibat manusia pun di sini. Aku teringin gak nk tahu apa di dlm sana tp ................. sunyi sepi. Mungkin tiada promosi!

7 comments:

~eira~ said...

nak sikit mangga tu yang!

Sikelu said...

Alamak.. baru nak buat entri pasal pesta mempelam, tengok2 dah ada gambar.. emm boleh copy tak? :)

Laa.. muzium kota kayang tak nah masuk? He hee dah lama tu.. dulu tu tempat bermain saja.. lom ada muzium cuma ada makam Di Raja..

Jentayutiara said...

mai la sini mam... leh makan pulut mempelam.

sikelu... nk copy gmbr no problem. Muzium 2 ada mkn diraja aja... tmpt brmain pari2 diraja yer patutla sunyi sepi tp bngn & pemndngan d situ cntk.

TokNabe said...

Memang betul pun... lebih baik berjimat. Mangga siam kat tempat saya ni RM10 boleh dapat 3 atau 4 kg. Kalau samapi sekilo RM10 hehe..nampak gaya pelam siam laku dulu la ye. Ingat pesan Pak Lah tu.

....................................................

Try ler singgah kat Muzium tu.. tengok apa yang ada. Mungkin boleh buat n3 pasal muzium tu. Kesian...tak ada rang yang singgah. Mungkin muzium kota kayang tu kena djadi bahan dalam muzium jugak ler :D

Sikelu said...

actually.. kat belakang muzium tu ada kilam dan ada air pancut, juga ada kerusi2 untuk belepak.. lawa juga taman dia.. emm ada juga kolam tempat raja2 mandi dulu2..

dalam tu ada juga artifak2 yang dijumpai di bukit2 di seluruh perlis.. macam peemuan kelengkapan zaman batu di gua chuping..

echah_syed said...

pelam?? nak! :)

Jentayutiara said...

10' 4 d info