Tuesday, July 7, 2009

Tips Populurkan Blog

.... cuma nak sambung kisah PR semalam.

Jujur aku katakan aku berblogging bukan kerana wang tidak sama sekali tetapi kerana ingin berkongsi ilmu dan maklumat juga mengetahui ilmu dan maklumat. Sehingga kini aku belum pernah dapat cek dari Nuffnang atau advertlets pun dan memang tak cukup lagi nak wat claim.

tapi persahabatan & silatulrahim di alam maya ini sangat mengujakan.

Spt kata YB dulu " nasib baik kita tak kenal dulu, klu tak tentu segan" hahaha.. sebenarnya aku mungkin telah mengenali YB atau pernah berurusan dengan YB semasa dia dalam Kulit Kerang & ketika itu aku mengendalikan projek pembinaan beberapa stesen kulit kerang. Inilah yg dikata alam maya kan...

opssss ini ada 3 tips nak folulur yg aku sedut dr blog kakak aku.... shhhh dia bukan ada kat rumah pun...

Tip pertama :
Banyak membaca. Apa yang kita lakukan mesti ada ilmunya. Baca blog yang banyak membuat tutorial dan mengajar SEQ. Bukan kepakaran saya di bidang ini.

Tip kedua :
Menulis dengan betul. Gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris dengan betul. Pernah tak anda menulis keyword untuk carian di Google dengan bahasa sms atau bahasa shorform? Kita tidak akan menulis keyword ‘tnh rnth bkt antbgsa’ sebaliknya kita akan menulis ‘ tanah runtuh bukit antarabangsa’.

Tip ketiga :
Signature – saya mengetahui cara membuat signature cantik dan ayu sejak lama tetapi saya tidak pernah mempraktikan apa yang saya tahu. Kenapa? Kerana saya akan menulis nota kaki dengan nickname saya sendiri bukan dengan image signature. Faham maksud saya? Apa yang mudah diindek oleh Google? Image atau text ? Saya membina penjenamaan nick ‘kujie’ . Kerana itu bila anda taip keyword ‘kujie’ anda akan mendapati Google Authority Listing dengan nick saya – kujie.


Kuina la..................

20 comments:

MrsMama said...

Hahaha malas nak memfofularkan diri ni. Sape nak mai, mai ler...tak koser nak invite2 orang sangat.Duit bukan penjamin kebahagiaan. Huhu tips memfofularkan diri.........buat n3 kontoversi.

ckLah @xiiinam said...
This comment has been removed by the author.
ckLah @xiiinam said...

Blog xiiinam juga bukanlah popular... kerana blog xiiinam sekadar tempat bercerita dan bersantai minda.

Setuju dengan frasa kau, "jaga penggunaan bahasa dalam blog", meski mahu bergurau, meski mahu berkecindan, meski mahu berjenaka, meski mahu melampias rasa. Tanpa merosakkan atau mencabul kemurnian bahasa itu pun kita masih mampu menghibur atau meluah segala rasa lucu, humor, melankolik atau marah sekalipun...

Maaf, ckLah kurang gembira dengan 'ejaan sesuka hati' dalam sesetengah blog....kerana, kita bukan budak-budak sekolah lagi. Siapa lagi yang harus cakna kepada bahasa sendiri, kalau bukan kita. Takkan Thaksin Sinawatt atau Krisdayanti nak jaga bahasa Malaysia kot...Kalau mahu guna BI, guna betul-betul.Setuju tak? Panjang pula komen ckLah ya...

nabilah_2908 said...

hrumm..setuju dgn xiiinam..lapas nie...nak cuba guna ejaan yabg betul.. :)

Tirana said...

Kuina...

Saya paling tak suka kalau orang tulis guna bahasa sms..sebab saya tak tahu short form..so kalau baca pun tak faham.. baik jangan baca..hehehe.. Susah sangat ke nak tulis bahasa penuh agaknya ye..

Bro Framestone said...

he...23x thank untuk info ini...

tp selalu check byk search yg bukan2... yg xtahan de jugak yg search BeliBuy m framestone he...23x xkisah la kan

out of topic--> he..23x teu tnde2 nk jatuh sakit la tue..skrg nei dah ramai yg dok sakit2 batuk la..sakit tekak la... demam pun ade

en_me said...

hi akak ku ina yg fofuler ittewww.. salammm

nita said...

salam kenal..

akak follow blog kamu, ok..

thanks for sharing the tips..

kuIna said...

MAS ...>> bagus gak tu.. nanti nak buat en3 pasal nak populurkn diri kalahkan artis.. hehehe



XiiNAM ...> bahasa jiwa bangsa, hanya kita yang akan memertabatkan bahasa kita.



NABILAH ...>> bagus bagus...


TIRANA ...>> hany kita yg akn boleh memertabatkan bahasa kita


FRAMESTONE ...>> hehehe sharing is adik beradik

ONE ZABA said...

bahasa kacau...

biru said...

kuina,

i pun baru jer jadi blogger nih. bukan nak wat wet lagi pun, kuiuiu...

kuina,
ya ke? i lak takut bila n3 i pasal tldm kuantan kena gooogle di askar us. trafik i penuh ngan dia org. i terus padam dulu n3 tu. i takut gak, kehkehkeh...

tapi femes gak lah semalam. leh ke i masukan semula n3 tuh, heheheh..

thanx wak =)

tehais said...

kak kuina mmg da fofuler pung..huhuhu

Dee said...

kena ada signature eh..nti den buek..kalo x fofular gak..x taulah..

said...

tips yg menarik kak....

Anonymous said...

Err.... Tie tulis ni seolah2 sedang bercakap, tu yang jadi semacam je. Tapi tak kisah laa.. Tak de paksaan nak baca blog Tie. Sesiapa yang selesa dipersilakan.

Cuma kena pastikan maklumat tu betul. Kalau salah, kena cepat2 mengaku dan perbetulkan. Jadi Bloggers ni pun kena bertanggungjawab,walaupun untuk suka2. Happy Blogging!!!

iza~de~bintang said...

tak kisah lah fofueler atau tak, iza memang tak pupular pun hehe.. cuma seronok bila kenal blogger2 yang baik hati, dan silaturrahim tu berpanjangan :)

Kak Long said...

Sekarang ni, kalau tak dapat melawat blog kawan-kawan rasa macam tak lengkap pulak hari. Dunia blog buat kita tahu banyak perkara dan berkongsi banyak cerita. Jadi, tak kisahlah kalau tak popularpun kerana di sini kita dapat ramai kawan yang jauh dari jangkauan sempadan.

cikgu panji said...

terimakasih kerana tips tersebut. teringin jugak nak dapat duit dari nuffnang. hehehe

DrSam said...

tujuan asal menulis blog ialah menajamkan gaya penulisan disamping mencairkan idea sebagai rujukan peribadi masa mendatang. Namun disepanjang perjalanan, banyak perkara yang tidak pernah saya jangka berlaku seperti bertemu rakan-rakan baru. Itu sahaja merupakan suatu motivasi dan insentif untuk kekal menulis dan berkongsi pengalaman.

Anonymous said...

Hi i dont know who you are.but nice blog. add my blog in your link. i will add yours.
http://luckycouple.info/