Tuesday, June 16, 2009

Hujan Panas Di Bumi Gersang

Hari nie bumi Kangar yg gersang ini dibasahi hujan
Alhamdulillah sudah sekian lama hujan pergi tak kembali...pic nie aku snap masa tghari semlm, hujan panas .. tengok langit masih cerah tp mlm sehingga ke pagi hujan lebat pulak.

minggu lepas Jabatan Alam Sekitar (JAS) & Pusat Meteorologi Khas Asean (ASMC) telah mengeluarkan amaran terhadap titik panas dan jerebu akibat pembakaran terbuka tp kat Kangar nie suhu panas itu perkara biasa ... suhu anatara 35 - 40 darjah tu perkara biasa disini tak payah tunggu El-Nino, Al- Nino .. memang panas, hangat, membahang...

Satu2 permbakaran terbuka yg dibenarkan adalah di Perlis iaitu pembakaran ladang tebu... yg nie tak leh dihalang, tak leh digazetkn... klu tak tak makan gula la korang...

Satu2 lg perkara yg aku pelajari di sini ialah kepentingan kepanasan itu terhadap proses pendebungan pokok2 mempelam... sbb tu Perlis byk buah mempelam kan. Org dulu2 membuat asap (pembakaran terbuka) spt bakar sampah utk menggalakkn proses pendebungan pokok buah2an.. so sapa2 yg ada pokok yg tak nak berbuah tu cuba2lah bakar sampah berhampiran ketika pokok sedang berbunga... mesti berbuah lebat... eeeerrrrrkkk jgn salahkn aku klu JAS datang ya....

18 comments:

sonata anak kancil said...

sama kat Melaka pun tersangatlah panas!

LotsOfLove-Pearls said...

shah alam jerebu..
xbaik utk kesihatan..
kalau hujan, jgn main hujan..
nnt sakit..

LOL dh xsihat coz cuaca teruk..
huhu..
Thank God hujan turun..

nabilah_2908 said...

wah..seronoknye ujn..kt cni..xhujan2...

kayteeze said...

Oo...kat ganu ni tak hujan lagi...sejak balik hari tu, panas betul laa... pedih mata ni!

ain said...

kat jb ni pun panas membahang. kalau hujan pun...tetap panas gak. adehhh!!

Diamilikku said...

rasa best ja cuaca sejuk2 hujan macam ni kan..kalau tak panas sampai menggigit kulit....alhamdulillah..takde jerebu kat bumi perlis nih

Yunus Badawi said...

Satu lagi sebab kenapa Perlis panas kerana ia terletak dekat dgn gurun . . . . Gurun, Kedah
wakakaka

kenari said...

KuIna, di aloq staq ni ujan panas ptg kemarin dlm kul 4 lebih gitu. Takde angin takde ribut tup2 ujan dgn lebatnya dlm keadaan mentari masih bersinar terang. Ajaib! Pelik!
Org tua2 kata jika ujan panas gitu tanda ada org besar (baca sbg org kenamaan yee) akan meninggal. Tak btul la tu kan, fenomena alam dan kebesaran Ilahi sebenarnya...

TokNabe said...

Kalau pokok mempelam tak nak berbuah langsung....... bakar pokok mempelam tu!!! gitu ke.

Mana2 sekarang ni memang panas sangat. Cuma kalau hujan walapun sedikit dapat juga mengurangkan bahang lebih2 lagi time nak tidur.

Jard said...

ahaha. Lawak komen yb

ONE ZABA said...

mari atas ni...hari-hari hujan.

Tirana said...

Ohhh..di sana panas ye.. Di KL ni boleh kata tiap-tiap hari hujan.. Kalau tak hujan sebelah pagi, akan hujan sebelah petang.

syah shah said...

pergghhh... 35-40 darjah... panasnye membahang betulll... mau migrain saya kalu duk perlis nun...

Abang Long said...

Sebab panas, sudah seminggu, lepas mandi Abang long tidak pernah lap badan ... air kering sendiri.

Iliana said...

salam kak..
alamak..cuaca di bahagian Utara sedang bahang ke?
aduh..berpanas la saya sem depan..mujur UUM tu dalam hutan..sejuk sikit hehe ;p

kayteeze said...

Eh... terkejut den !!

Tukar template rupanya.. cantik gak!!

Dee said...

tukar baju nmpk? wui..legakan kalo ujan time2 panas ni..

kuIna LadyInRed said...

SONATA A.K. ...>> jerebu kot...

LOL ...>> hujan time jerebu tu hujan asid.. bahaya

NABILAH ...>> nanti sampai la tu... tempias tempias..

KAYTEEZE ...>> lama x hujan rmput pn dah kering kehausan

AIN ...>> klu ujan lebat wktu malam.. tentu nyenyak tido..

DIAMILIKKU ...>> nak bangun pagi pun liat nie..

YB ...>> hehehe YB teringat jagung manis gurun ker

KENARI ...>> ya betul.. itu kata org2 tu sbb tu sy klu ujan panas takut..

TOKNABE ...>> tebang terus la..tanam baru.

JARD ...>> hehehe YB teringat jagung manis gurun tu...

OZ ...>> brtambah sejuk la org kat puncak bukit tu..

TIRANA ...>> ok latu boleh mengurangkn jerebu yg ada

SYAH SHAH ...>> dok dlm opis aja, malas nak keluar takut cair.

ABG LONG ...>> hehehe sy pun mcm tu gak...

ILINA ...>> ya sem baru akan bermula tak lama lg...UUM dok tgh bukit sbb tu sejuk.

KAYTEEZE ...>> kena tempias cik kak tu...

DEE ...>> tukar warna aja.. yg len mainten