Thursday, June 18, 2009

Hadiah Hari Jadi

Semlm anak dara ku sms "ma, esok hari jadi Tok nak beli hadiah apa?, adik tak tau nk beli apa!"
begitulah kebiasaannya... kekadang aku sendiri tak tahu nak memberi hadiah apa. Aku minta dia belikn kerongsang, tp dia ckp dia nk belikan kain tudung pulak... biarkn dia memilih.

Minggu depan 28hb Hari Jadi dia dan 30hb pula Hari Jadi anak buahku Si Kakak Amira. Aku tengah memikirkan hadiah untuk mereka, uhhhhh pening gak... hadiah memang bermakna bg mereka & hadiah jgk yg membentuk etika & keperibadian mereka.

aku teringat Sajak Hadiah Hari Lahir Anakku karya Usman Awang yg sangat puitis & bermakna
Anakku dan anak-anak kita semua
Jangan dilukai hati mereka dengan senjata
Biar diwajah dan dihatinya cinta berbunga
Dunia yang damai, hidup yang sejahtera
Hadiah walaupun kecil, murah tp klu dari hati dgn keikhlasan sangat bermakna!

Award pun kira adiah gak kan... award drpd Nabilah2908.... toce, toce dear..

19 comments:

Dee said...

betul2..kdg2 susah nk cari hadiah..baik dorang pilih sendiri..kita yg byr..tp ikut bajet kitalah..hahaha..

kayteeze said...

Comel award tu, tahniah..

Tentang hadiah... hmm...memang leceh, kan.. Kena kenal kehendaknya baru boleh fikirkan hadiah tu..

Mak Su said...

maksu baru pasan, wajah baru dah ni, kan?

sowi, lama tak mai.... bizi giler lately.

ain said...

anak dara kuina share the same bday date ngan kita laa!!!!

ONE ZABA said...

kekadang tak perlu la hadiah-hadiah. perhatian dan ucapan pun memadai. kalau untuk bebudak tu...hadiah la yg penting.

Shifu67 said...

pagi2 selalu dengar lagu...

yg ikhlasss.... sekali sekala ingin dibalas.... walau dgn hanya dakapan di angin laluuu....

Pontianak Degil said...

Salam, kak. Setuju sangat tu. Hadiah murah pun, sangat bermakna kalau ikhlas. Tapi, kalau jarang2 bagi hadiah, lagi bermakna. hehe

Diamilikku said...

hadiah juga satu bentuk motivasi..kadang2 kita terlalu menyuruh kanak2 melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri masing2...dan apabila berjkaya..kita reward dengan hadiah..kejayaan itu akan menjadi sesuatu yang lebih dikenang...plus akan lebih bersemangat untuk terus sukses...biarpun hadiah itu hanya coklat

azam said...

kengkawan nak bagi pon takut kot tak berkenan haha

julietchun said...

kalo bebudak tu mmg patut diberi hadiah walaupun kecil dan murah.mereka akan rasa dihargai dan disayangi.

iza~de~bintang said...

betui betui betui..kadang2 mati kutu gak mikir nak bagi hadiah apa hehe..

Ahad ni bday abah Iza, sama hari ngan hari bapa...cun sungguh. hehe

atty's said...

yang penting .peringatan..tp kalo diselingan kan ngn hadiah lg bertmbh suka..dan syang ..hehehe

kuIna LadyInRed said...

DEE ...>> tgh poneng nie...

KAYTEEZE ...>> klu ditanya mcm2 diminta so kena faham2 aja la kehendak & keinginan

MAKSU ...>> ehhh maksu bwk la buah tangan... ngeh3x

AIN ...>> sama ker.. bertuah wani.

OZ ...>> setuju

SHIFU67 ...>> ucapan pun hadiah gak kan..

PONTIANAK ...>> hehehe

DIAMILIKKU ...>> motivasi & galakan spya gigih berusaha

AZAM ...>> budak2 senang tak byk sogel... mereka terima aja apa yg diberi.

JULIETCHUN ...>> betul tu siap jaja 1 kg tentang hadiah yg diterima.

kuIna LadyInRed said...

IZA ...>> cun sngt la tu.

ATTY's ...>> budak2 memang suka hadiah wlupn tak seberapa

sonata anak kancil said...

saya sentiasa jadi pembeli hadiah! kalau suruh beli aje tak pe la....suruh fikir sekali hadiah apa nak beli! mana tak fenin......

ije said...

yup. walaupun tak mahal tapi kalau diberi dengan ikhlas (dan diterima dgn ikhlas), memang akan jadi sangat bermakna pada si penerima.

Yunus Badawi said...

apa kata belikan buku

Precious said...

It's the thought that counts. Tp memang nak carik hadiah best gak. Tp selera org berbeza2 ... Syushah syushah!

ShiDa said...

Ye betul tu sis.. janji ikhlas..
Ehem! Ehem! Bday shida 12/6 ritu.. pemberian hadiah masih terbuka..
hahaaaa :D