Tuesday, May 26, 2009

Sila Sediakan Secawan ANTIOKSIDA

Semlm kembara ku terhenti....
kerana ini....
sangat sedih ooooo..

hari ini aku akan datang menjenguk kalian lagi
sila sediakan secawan kopi

ANTIOKSIDA!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Salah satu hasil kajian yang dijalankan sejak lima tahun lalu mendedahkan pengambilan kopi menawarkan manfaat kepada pesakit parkinson dan diabetes jenis II. Malah kajian oleh penyelidik di Sekolah Kesihatan Awam Harvard turut menyenaraikan fakta tentang melindungi seseorang daripada penuaan yang menjadi satu lagi nilai tambah kelebihan kopi.

Faktor tersebut didorong oleh beberapa perkara terutamanya kandungan kafein di dalam kopi, selain fungsi antioksida yang tinggi dalam bijian ini. Kandungan kafein dalam 200 gram kopi, contohnya mencecah 135 mg, berbanding teh yang hanya sekitar 35 mg.

Menurut penyelidik nutrisi, Michael Leitzmann, hasil kajian mendapati kumpulan responden yang mengambil minuman kopi secara teratur dalam tempoh kajian selama lima tahun mendapati kurang 80 peratus risiko daripada mereka diserang parkinson.

Selain itu, hasil kajian gabungan dari beberapa pusat penyelidikan seperti Universiti Scranton, Universiti Athens dan Universiti Keio, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi dan menjadi antioksida mengurangkan risiko kanser, sakit jantung dan strok.

Profesor kimia dari Texas, Dr. Joe Vinson pula menjelaskan, antioksida yang dimiliki kopi berfungsi seperti ¡®tentera¡¯ yang menjadi perisai tubuh daripada radikal bebas.

Manusia terdedah kepada radikal bebas daripada oksigen yang disedut, gula dan sebagainya sehingga mengundang pelbagai penyakit kronik. Antioksida membantu mengurangkan kemungkinan serangan kanser, jantung dan strok, katanya. Atas manfaat itu, Dr. Vinson mencadangkan kepada orang ramai agar menikmati secawan kopi sehari.

Secawan sudah cukup. Ia adalah satu jumlah yang sudah optimum untuk memberi manfaat kepada jantung, katanya yang turut mengakui terdapat kajian yang menyatakan kopi baik untuk kesuburan lelaki, selain menggalakkan sperma berenang lebih aktif.

Namun, katanya, dalam beberapa penelitian, kopi tidak digalakkan diambil oleh kalangan wanita mengandung dalam kuantiti yang besar.
  • Hospital Christchurch, New Zealand, menyatakan wanita hamil yang mengambil kopi terlalu kerap melahirkan bayi yang sukar bernafas ketika dilahirkan.
  • Manakala, kajian dari Institut Karolinska, Sweden, menyatakan wanita yang mengambil 100 mg kafein sehari mudah berisiko mengalami keguguran, kata Vinson
KITA MINUM DULU!

35 comments:

ku tak sempurna said...

dulu2 tak suka kopi..
setahun keblkgn ni baru berjinak2 dgn kopi..

tapi org kata tak elok sgt minum kopi ni... boleh ketagih.. dan tak elok utk muka..

tak sngka kopi ada antioksida... hurrmmmm... mana satu nak percaya ni??

kdg2 kajian yg dibuat ni pun, oleh pengusaha2 kopi..
nak laku kan kopi.. hikkksss


no komen...

mai secawen!!!

Dee said...

wui..i love coffee..sehari x dpt rasa x lengkap idup..

julietchun said...

aku paling menyampah ngan iklan kopi janda, tak masuk akal langsung nama kopi tu.macam takde nama lain yg bagus.

Jard The Great said...

err...errr..

ku tak minum kopi.. lalalalaa...

GiGGLe GaL said...

owh..time kasih kerana menenangkan hati aku.. maka dengan ini, aku bebas meminum kopi...

jard, kan aku da kata.. kopi melambatkan penuaan.. patutla abg kat pusat zakat tadi mengayat aku.. wah..muda aku nih...

zue said...

kopi mmg minuman setiap pagi sebelum pergi kerja.

klu buat air lain rasa mcm x sedap lah mesti nak kpoi juga.

Diamilikku said...

coffee is not good for pregnant woman...
hahahhaha...pedulik..suka jugak minum coffee

GiGGLe GaL said...

kuina, aku ada link kan entri kamu didalam salah satu entri aku.. hehehe..bukti meminum kopi itu adalah baik.. nice article..

ONE ZABA said...

aku suka kopi merah...taruh madu sikit. rabun mata pun dah kurang.pepagi pun dah tak terbersin je.

kakpah said...

tu yang kadang-kadang konpius. Ada yang kata tak elok minum. Ada lak kata bagus. Sibaik lah akak bukan kaki mengopi. Tapi dua tiga hari nak jugaklah secawan.

CuTeMiUt78 said...

eemmm.. skali2 pekena kopi.. sedap gak

arsaili said...

salam..kopi mimuman fav...fakta menarik mengenai kopi

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Mocha BEST!!!

joegrimjow said...

besenye org flag la tuu
hehe

balas dendam balikk

Tijah said...

nasib baik...aku mmg hantu kopi nih!

syah shah said...

saya suka minum kopi... lagi-lagi kopi cap fajar menyinsing... Paling sedap... Kapal Api pun tak boleh lawan... Mueheheheheh :P :P

Tapi stok dah abis, kene balik Semanggol dulu untuk beli stok... Hihihihihih :D :D Jadi saya sediakan teh boleh kan?? Teh juga antioksida... :D :D

atty's said...

suka minum kopi es..hehehe..atau mocha..

ain said...

Kuina...sy pun kena gak mcm tu semlm. boring!!!

saya tak suka coffee tp suka nesc. hmmm..sama tak ekh???

sonata anak kancil said...

tadi baru minum kopi! tak selalu pun..nampak ada, buat aje le...

Purpleheart said...

Pernah dapat email pasal kopi, kalau wanita tak digalakkan sebab akan mengecutkan payuda..

LotsOfLove-Pearls said...

Kopi: ada baik buruk..
minum kopi best jugak..
tapi dik kurang skit ar..
nnt gigi jd hitam..

hehehe..

kuIna LadyInRed said...

KTS ...>> nak yg ada kacip ker ada ali?

DEE ...>> i love kopi gak.. termasuk kopiko..

JULIETCHUN ...>> nak cari kelainan tp mengekplotasi wanita yg menjanda.

JARD T.G ...>> lor....

GINGGLE GAL ...>> yer ada byk khasiat

ZUE ...>> bukan ketagih cuma utk segarkan badan bg memulakan hari.

DIAMILIKKU ...>> not gud dlm kuantiti yg banyak!

GIGGLE GAL ...>> toce toce.. kita kongsi ilmu sambil kongsi kopi

OZ ...>> kopi merah staberi ker?

KAK PAH ...>> itu iaa la.. setiap benda & perkara ada baik ada buruk. Sy tetap suka kopi tambah2 kopi tumbuk mak sy... waduh2 terasa nikmatnya... minum bwh pokok jambu sambil cicah roti mayat...

CUTEMIUT ...>> yer ye... time ujan nie..

ARSAILI ...>. my fav 2...

MAMAQAY ...>> sy suka nes... tanpa susu

JOE ...>> hehehe

TIJAH ...>> yg mana 1.. yg ada kacip ker?

SYAH ...>> kopi fajar tu tak dak tmpat lain ker.. mesti power.. nak g cari la..

ATTY ...>> ha yg tu pun sedap..

AIN ...>> nasib la kita noo... nes tu adik beradik kopi gak ain...

SONATA A.K. ...>> stok lain dah abis ker.. x pa.. kopi pun sedap...

PURPLE ...>> itu klu dlm quantity yg byk....

en_me said...

ammvoiii sperma ghitewww..

Chekgu BaniHassim said...

ni bukan sebab terpengaruh ngn cik maya karin kat tv tu ke??
kopi rasenye tak seantioksidan yang disangka..

sifatnye pun agak beralkali, tak sesuai utk badan..plus caffein dlmnye..
entah laa...

tpi layan gak minum nescape secawan...huhu

syah shah said...

entahle... setakat ni tak penah jumpa lagi tempat lain... Heheheheh :D :D

lupekanje said...

tringat kopi cap kapla ketapi...
sodap pekener dgn ubi rebus....makan dengan ikan kering..
mang aaaiihhh...

tapi acik minum kopi indo cafe skrg...

sesekali pekena kopi radix..
cmner pun, jgn hanya melekat pada satu2 jenis minuman sehingga jadi addict..nnt ader ifek yg tk disangka.

sbb tu acik knkadang tukar selera, minum teh...minum hot coklat...minum nescafe..dan minum Balimau!!!.... (bengang arini.. kirim kawan beli air bali...nk sejukkan badan yang panas.tpi dia belikan air limau suam...uwaaaaaaaaahh...jadilah ia air balimau....heheh

xiiinam said...

...sekarang ni pun ckLah sedang ditemani secawan kopi panas....sambil memeriksa kertas peperiksaan sambil curi-curi memblog sambil mendengar tv sambil......errrr.....



ckLah mabuk kopi o

~Cinta Cukulet~ said...

baru lepas minum neksepi..err kopi jugak kan hehee :D

Fina said...

been here!
:D

Abang Long said...

Tetapi yang terbaik ialah meminum air kosong atau air mineral sebanyak - banyaknya.

Adry said...

i love coffeee!!!! hehehehe

echah_syed said...

kopi kg cap bola sedapp weii.. :D

made in peghelih.pernah minum dak..??

kayteeze said...

Okay..okay....

Tie nak gi buat kopi ni.. memang betul2 memerlukannya, hu hu...

Redynne™ said...

sesekali minum gak kopi utk membeliakkn bijik mata yg kelayuan..

*minum teh bnyk sgt kang, kembung pulak perut.. hehe..

kuIna LadyInRed said...

EN-ME ...>> itu fakta tau

CHKGU B.H ...>> setiap mknan @ minumn ada baik & ada buruk, semua bergantung pd quntity & ketahanan badan kita

SYAH ...>> teringin nak rasa la... nk g cari la...

LUPEKANJE ...>> amboi acik... terliur saya.

XIIINAM ...>> kopi tu dicmpur akar pinang tak... smpai pagi la x tido.. sure kertas periksa dh siap.

CC ...>> yer yer serupa tp x sama

FINA ...>> tq

ABG LONG ...>> setuju 100%

ADRY ...>> i love 2...

ECHAH ...>> sy suka kopi tumbuk mak sya.. aroma nya fuhhhhhh...

KAYTEEZE ...>> utk sy secawan yer!

REAYNNE ...>> jgn ambil dlm quantity yg byk... boleh memudaratkan..