Wednesday, May 27, 2009

Sungai Tupah Yg Tertumpah

ketika berbual dgn seorng sahabat... dia bertanya
"kau x nak blk SP lg ker, " "errrrrrrkkk nanti la: tua2 nanti balik la kot"

aku lebih berminat tinggal di pinggir bandar yg aman, damai & tenang. Mungkinkah Merbuk menjadi pilihan ku sbb bapa ku mempunyai sebidang tanah pusaka di Kg Sungai Tupah, berhampiran Sungai Tupah Recreation Park , salah satu sungai rekreasi yg fofulur di Kedah jgk fofulur dgn adegan panas student suatu ketika dulu. (Terkejut bapa aku klu aku nk blk dok tanah tumpah darahnya ini; bapa ckp dulu sg nie byk ikan tmpat dia berkubang & menjala, memukat ikan tp skrang ikan pun takut nak berenang... takut xciden dgn manusia kot)

apa kata klu aku buat rumah kat situ & buat 1 view point utk skodeng adegan2 khas di sungai tu!

hahaha...... gelak jahat


sedikit info Sungai Tupah

Terletak di hutan Simpan Gunung Jerai kira-kira 14 km dari Pekan Bedong atau 54 km dari Alor Setar. Taman rekreasi ini boleh dihubungi melalui jalan raya dari Pekan Bedong. Jenis hutan yang terdapat di kawasan ini ialah hutan hipterokarpa Pamah dengan ketinggian 100 hingga 200 meter dari aras laut.

Terdapat beberapa ciri istimewa iaitu Sungai Tupah yang mengalir dari puncak Gunung Jerai sepanjang 2 km sesuai untuk aktiviti bermandi manda, berkelah, beristirehat dan aktiviti berkeluarga. Pelbagai flora dan fauna dari hutan Dipterokarpa Pamah boleh ditemui di kawasan ini serta batu kelikir berbentuk bulat dijumpai di dalam sungai dengan banyaknya. Dalam perjalanan menuju ke hutan lipur ini, pengunjung akan menikmati keindahan dusun buah-buahan dan kebun sayur-sayuran, selain itu, terdapat denai hutan sepanjang 10 km menuju ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang.


13 comments:

echah_syed said...

byk nyamuk weii buat umah dlm utan..hiks :p

jgn lupe janji kita mkn nasik lomak peghelih noo.. :D

alaa..

tp aku on diet nih..huhu :(

syah shah said...

tak boleh tahan betul laa tengok sungai-sungai nih... buat rasa nak pergi... mueheheheheheh :D :D

Takpa, lepas kenuri kat Baling nanti buleh pi Lata... Heheheheheh :D :D

TokNabe said...

Sungai2 mcm ni memang saya suka sangat.... kalau tak berenang, gi memancing. Cuma sekarang dok johor susah sikit nak cari sungai2 ada jeram gini, kalaua da pun tempatnya agak jauh.

Erkk... TUPAH, dulu tempat ni memang terkenal, sampai masuk MASTIKA. Sekarang ni terkenal lagi ke? :D

kayteeze said...

Bestnya kalau dapat main2 air masa ni...ditambah lagi cuaca yang panas menyengat. kalaulah dapat rendam kaki pun tak pe.... :)

Dee said...

hahaha..mmg teringatlah kisah lubuk tupah..tp syiok gak kan dok situ..nyaman je..

joegrimjow said...

jadi org dihormati

apakah!"!!£????

Hidet said...

Salam.

wah..saya org kedah tapi x pernah sampai ke situ..huhu...
tapi tupah ni glemm ngn benda lain kan? hehehe

UnGu VioLet said...

akak, mar dtg nie.. lame dh tak singgah...

Abg Din said...

tertumpah juga perasaan abg din melihat keindahan semulajadi di sg tupah!

ku tak sempurna said...

baru tgk air sungai tu, dah rasa sejuk dah..

teringat masa gi camping dulu..
sedap minum air sungai ni... kenyang plak tu..

hahahaha... masa camping mknn mmg tak cukup.. air sg je la jadi pengenyangnya..
.
.
.
.

sungai tupah.. first time dgr..

Mak Su said...

view yang sungguh segar dan menyamankan

Abang Long said...

Sungai dan skodeng ... alahai, macam kena gu sahaja

kuIna LadyInRed said...

ECHAH ...>> sy tunggu combi nie... berdiri smpai penat dah... nk g mandi sg la dulu...


SYAH ...>. nie mesti Bukit Hijau nie..

TOK NABE ...>> hehehe dulu2 la... aksi student galak...

KAYTEEZE ...>> jom g bersantai

DEE ...>> sg fofulur sustu wktu dahulu smpai msk MASTIKA

JOE ...>> hehehe..

HIDET ...>> sila la.. x tahu cr kat google maps

U.V ...>> tq dear

ABG DIN ...>> itu betul... dpt berkubang bermandi manda lg best

KTS ...>> sek bek x cirit birit...

MAKSU ...>> sg ditgh hutan memang nyaman

ABG LONG ...>. part time job ... hehehe