Wednesday, June 25, 2008

Air Panas Ulu Legong

Jom pergi berendam ...... pergi mandi berkhasiat

Kolam Air Panas Ulu Legong terletak 21km dari Pekan Baling, Kedah. Ini pintu gerbang dari Jalan Utama, ... eehhh SABAR, belum sampai lagi... dah sampai..... trdapat 5 buah kolam serta kemudahan lain spt chalet penginapan, tapak perkhemahan, surau, tandas & gerai makan.
ini kolam utama, kolam semulajadi... suhu airnya antara 50 - 52c & PH 8.2. Tak ada manusia yg berani terjun, dr sini air akan disalurkan ke kolam seterusnya. Khabrnya boleh menyembuhkn penyakit kulit & sengal2 otot sendi. (tp kalau org 2 memang gatal x leh sembuh jgk)

kolam ke 3 & 4 : suhu antara 38-41c... anda dinasihatkn agar membasuh kaki@ merendam kaki terlebih dahulu sebelum turun, kalau tidak anda akan pengsan @ pening selepas keluar dr kolam nanti. Kebanyakan pengunjung dtng waktu malam & pulang selepas tgh malam @ pagi kesoknya. (Siang hari org x berendam...panas oooooo... )

huhu... seronoknya berendam, km sampai sesudah subuh, ketika tu ramai pengunjung dah berangkat pulang... hehehe

13 comments:

akirasuri said...

Woah besh-nya..

Masa saya duduk Kedah dulu, tak berkesempatan pun ke sana..

Alahai ruginya.. :|

sultan said...

aku dah lame x mandi air panas. air panas kat umah pun dah rosak. jd dah lupa rase air panas cam mane. hihihi... tp tgk tmpt ni rase cam nk pergi la...

kailan said...

wa'aaa....jelesnyer....

kumb@ng said...

apa khasiat dia ek? :D

mrozaidi said...

Saya Tak Pernah Pegi lagi Walaupun Lama dah Dok Di Kedah.. Belum Sempat Lagi..Hehe

fiza said...

assalamualaikum... hai... fiza penah p sekali jer. tu pon masa join rombongan sekolah. huhuh... lamanya tak berjalan. nama ja org kedah, tp takpi mana pon... bila la bley nk jalan2 camni... hehehe

Jentayutiara said...

sultan ...>> ko masak aje air kat dapur

akirasasuri ...>>
kailan ...>>
kumb@ng ...>>
mrozaidi ...>>
fiza ...>> ada masa, ada bekalan, datang la, byk khasiatnya spt boleh sembuhkn penyakit kulit & penyakit otot.

Great Teacher BaniHassim said...

Mcm best jee..
Airnye mmg btui2 panas ke, ke suam-suam je??
Kalau letak telur, boleh msk ke??

Dayu said...

dari dulu dgr org cite je pasal tmpat ni. teringin nak berendam air panas...

*bila dpt gi ni?

Jentayutiara said...

G.T.banihashim ...>> suhu smpai 52c kira panas la, rebus telur pun leh masak.

dayu ...>> perlukn pemandu pelancung.. roger2 ya!

Syam said...

hanya pernah ergi mandi kolam air panas di perak dan kuala lumpur saja. belum pernah sampai ke sini

cheers,

syam @ http://aeropama.blogspot.com

Kujie said...

sangatlah jeles.........!

MindHeartBodySoul said...

kompem best!
masa bapa ku sihat2 dulu selalu dia bawak mak, anakku & adik2ku kesini.


Mak saya kata tempat ni best.

Rugi, saya jer tak pernah sampai.