Monday, July 13, 2009

Terapi Pernafasan

sebenarnya xpdc jejak rimba aku terpaksa dibatalkan kerana hujan rahmat yang mencurah2 tanpa henti... jadinya aku kembali bertugas... coti simpan dulu ya...Ada sms bertanya kemana destinasi... maaf aku tidak ke Kota Berlumpur itu aku mencari o2 yang segar & nyaman.... Jejak rimba adalah aktiviti kegemaran aku selain mendaki & 4x4... (26hb-28hb June baru2 nie berlangsung Baling 4x4 Chalenge 2009 kat Sungai Angkat Ulu Legong.... ada byk pic yg belum upload.. HP aku tengah merajuk)

oppsssss lupakan aktiviti lasak itu, mari kita buat terapi pernafasan. (aku sedut dari mailbox) menarik untuk dicuba!
  • Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan.Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas ? (Our noses have left and right nostrils. Are these nostrils having the same function for inhaling/"breathe- in" and exhaling/"breathe- out"?).-
  • Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bedanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas ) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin ).( Actually it's not the same and we can feel the difference. Accordingly, the right side represents the sun/"heat" and the left side represents the moon/"cold") ..-
  • Jika sakit kepala , cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslahkiri dan lakukan kira-kira 5 minit , sakit kepala akan sembuh ... ( When having headache, try to close your right nostril and use your left nostril to do breathing for about 5 min. The headache will be gone).
  • Jika anda merasa lelah , tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan . Lakukan ulang-alik . Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga banyak sekali panas , lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin ...(If you feel too tired, do it the opposite way. Close your left nostril and breathe through your right nostril. After a while, you will feel refresh again. Because the right side belongs to heat, so it gets hot easily. The left side gets cold easily).-
  • Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri , sehingga hatinya cepat menjadi dingin . Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan , sehingga cepat sekali marah .(Women breathe mainly with their left nostril, so they get calm down easily. Men breathe mostly with their right nostril, so they get angry easily).-
  • Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat ? Sebelah kiri atau kanan ? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat , anda akan merasa sangat lelah . Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas , anda akan merasa segar kembali dengan cepat.( When we wake up, do we notice which nostril breathes faster? Is it the left side or the right side ? If the left nostril breathes faster, you will feel very tired. Close your left nostril and use your right nostril for breathing and you will get refresh quickly)
  • Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak , tetapi kesannya akan lebih baik jika diterapkan kepada orang dewasa .(You can teach your kids about it. The effect of breathing therapy is much better for adults).-
  • Saya biasanya merasakan sakit kepala , dan rasanya perit. Kemudian saya berjumpa doktor dan beliau bergurau: "Anda akan sembuh jika berumah tangga !" Doktor itu tidak bicara kosong. Apa yang dia sampaikan adlah berdasarkan teori dan testimoni. Selama itu, setiap malam saya merasakan sakit kepala dan tidak dapat belajar. Saya mengambil obat , tetapi tidak sembuh ...( I used to have painful headache. When consulted a doctor, he told me jokingly," You will be all right if you get married!" The doctor did not bullshit me as he had his theory and supported with testimony. During that time, I used to have headache every night and I was not able to study. I took medicine but I was not cured).-
  • Pada suatu malam, saya duduk bermeditasi dan menutup lubang hidung sebelah kananbernafas dengan lubang hidung sebelah kiri . Dalam kurang dari satu minggu , sakit kepala saya sembuh . Saya teruskan melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang , sakit kepala saya tidak berulang lagi..(One night as I sat down to medidate, I closed my right nostril and breathed with my left nostril. In less than a week, it seemed that my headache problem had left me! I continued doing it for about a month and since then there was no recurrence of headache in me) ...-
  • Ini adalah pengalaman saya sendiri . Saya beritahukan hal ini kepada orang lain, jika sakit kepala, cubalah cara tersebut kerana sangat efektif buat saya. Banyak orang lain telah mencubanya dan berhasil . Ini adalah terapi alam, tidak seperti makan ubat dalam jangka panjang yang memungkinkan ada kesan sampingannya. Jadi kenapa anda tidak mencubanya ? (This is my own experience. I used to tell others who also suffer headache to try this method as it was effective for me. It also works for those who have tried as well. This is a natural therapy, unlike taking medicines for a long time may have side effect. So, why don't you try it out?) .
SHARING IS CARING - KuIna

23 comments:

Mak Su said...

bagus ek teknik pernafasan ni, maksu mudah sakit kepala kalu berada di rumah masa cuaca panas terik dan suhu yg sangat tinggi

echah_syed said...

'namun lobang hidung mu tatap menjadi pujaan hati ku'.. :p

beb..kalo tutup dua2 lubang ape jadi ekk heheh.. :D

ONE ZABA said...

tak da ka kajian lubang hidung sebelah mana yg banyak emasnya.

TokNabe said...

Time selsema... tak leh nak praktikkan terapi ini sbb masa tu kekadang kita bernafas melalui mulut......

.... tapi ni artikel yg baik, saya nak cuba sbb sy selalu sakit kepala.

julietchun said...

info yg bagus. buleh cuba kalo tetibe pening kepala kat opis.

biru said...

adehla, jenuh tekan. baru dapat, hohoho......

terapi idung? huahuahua...

jom2 balik kampong. i mayb, insyaAllah kalo ada rezeki, umur panjang, sihat tubuh badan, ujung bulan ni or before ramadhan i balik sat. huhuhu =)

kayteeze said...

Tie sedang bernafas melalui lubang idung kiri....sekarang sedang sakit kepala... tapi susah pulak nak menaip nanti, hu hu.. kena tutup dengan plaster kot!

ain said...

musti btau hubby teknik pernafasan ni. dia selalu pening2. kita yg tengok pun pening gak.hehehe

psst...blog I tok leh sign in with existing password la. do u have any idea why..??or may be kuina boleh tlg btau cara nak recover blog lama tu. ni I guna blog baru http://ainismail.blogspot.com

ku tak sempurna said...

errr... rupa2 nyaaaaaaa..
tak tau la plak fakta ni...

pas ni nak cuba tak bernafas dgn dua2 lubang hidung selama 5 minit errr... dua2?? boleh ke..

hikhikhik

Abg Din said...

Baguslah Kuina, dapat abgdin jadikan panduan...

Manalah tau bila ada emergency...

lupekanje said...

idung tesumbat kalu...tk dpt la nak praktikkan ekk...adeiiihh.

Shifu67 said...

apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat ? Sebelah kiri atau kanan ? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat , anda akan merasa sangat lelah . Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas , anda akan merasa segar kembali dengan cepat

......emmm klau dah tido cam mana nak tutup lubang hidung dekkk

Pontianak Degil said...

Info yang tersangat bagus. Thanks for sharing!

syah shah said...

pernah baca tapi belum pernah cuba... heheheheh

Mas said...

Hahaha bole cuba lah nanti...tapi skrg tengah selsema teruk jadi payah nak praktikkan.

denaihati said...

bertambah 1 ilmu baru hari ini...mekasih

en_me said...

ghitewww erk..

kuIna said...

MAKSU ...>> senang diamalkan

ECHAH_SYED ...>> sebelum tu telepon 999 dulu ya...

OZ ...>> g wat xray tgk ada tak?

TOK NABE ...>> sharing info

JULIETCHUN ...>> senang diamalkan nie..

BIRU ...>> meh coba

KAYTEEZE ...>> meh sy tolong tampal

AIN ...>> silap password kot...

KTS ...>> oooiii cik kak sebelum tu telepon ambulan dulu ya!

ABG DIN ...>> senang & mudah diamalkan

LUPEKANJE ...>> klu idung tersembut sapu aja sedikit cuka... insyaAllah lega...

SHIFU67 ...>> pkai plaster la tutup..

PONTIANAK DEGIL ...>> hehehe just sharing some info

SYAH SHAH ...>> meh coba..

MAS ...>> ini step yg simple, mudah & senang

DENAIHATI ...>> sharing is caring

EN_ME ...>> errrkkk jgn lupa bernafas ya!

xiiinam said...

ckLah tengah resdung ni.....shreeeeeeetttt....

Chekgu BaniHassim said...

nk try jugak laa...
tgk berkesan ke tak...
selalu gak sakit kepala nih...tensen...
tenkiu...

iza~de~bintang said...

oo macam tu pulak, baru tau ni hehee.. tu lah kalau lupa bernapas badan ppulak yg dingin kaku ekekee..


p/s: kak ina maaf yer, waktu kat kampung terhad sangat. insyaallah ada peluang kita jumpak nanti :)

Rashid said...

hahah!!! ketawa saya ngan komen ONEZABA tu.. ishh..

kulna, petua yang baik sekali.. ermm nak cubale nanti..

MuNiR said...

nice info :))