Wednesday, May 6, 2009

Bila nak tumbuh?

Ketika aku memandu melalui sebuah kuari batu di Bukit Perak, Pendang, Kedah, anak dara aku pernah bertanya...

"ma, kalau abis gunung nie nanti bila pula dia nak tumbuh"

pic dr google

Teknologi & kemajuan memusnahkan alam,
tapi pembangunan dan perubahan diperlukan!
aku adalah diantara pembinanya yang kadangkala terpaksa memilih
antara alam & kehidupan.

19 comments:

Dato Paduka Masri said...

hm.... betul... mcm tu juga aku... aku salah sorang antaranya....

~Cinta Cukulet~ said...

terpaksa memilih walaupun pedih huuu

ku tak sempurna said...

haaaaiiiihhhh..

budak2 kecik lagi bijak..

terpaksa.. iye la kot.. harga yg perlu dibyr utk sebuah pembangunan

:D

julietchun said...

pembangunan mengikut landasan yg betul tak kan timbulkan masalah.

khaLifah feDi said...

emm...jagalah alam sekitar.......sekian.....


lalala..:)

kf masih rindu dgn arus deras air paya..:)

Abg Din said...

mmg soalan budak2 ni kadang2 melucukan....ia mengeratkan ikatan kekeluargaan.

Yunus Badawi said...

ko jawab apa kat anak ko?

kat Perlis terlalu banyak bukit batu kapur - tak habis sampai kiamat kot?

naz ilyn said...

salam...
teknologi dan kemajuan untuk pembangunan yang terancang adalah sesuatu yang amat bijak dan bertamaduh.

CuTeMiUt78 said...

budak2 pun tau kan..

LotsOfLove-Pearls said...

pilihan sentiasa ada.
kekadang kita berada di tengah2..
tak tahu nak pilih yang mana..
tetapi harus memilih!

Jard The Great said...

ehehe... setiap hari kita kena buat pilihan.. tak gitu..

Dee said...

preservelah sedikit gunung, bukit, hutan utk kehidupan generasi kita di masa depan..jgn biarkan pembangunan menelan kesemua itu..sedihnyer..huhuhu..

kuIna LadyInRed said...

DATO PADUKA ...>> kita serupa

CINTA CUKELET ...>> pedih kena bawang nie

KTS ...>> iyakan aja, nanti byk pulak soklan yg tak terjawab, bg fakta lak tu.. ustazah kata, cikgu kata... pengruh cikgu kuat oooo...

JULIETCHUN ...>> landasan selalu betul tp pelaksanaan selalu terdasar dr landasan.

KF ...>> best tu leh berkubang

ABG DIN ...>> betui, betui...

YB ...>> perlis byk bkt bt kapur tp bkn granite , ACWC nak kena granite. Sy jwb gunung tak akn tumbuh lg dah hancur jd debu tp pokok2 akan tumbuh lg tp bukan dgn sifat asal dah... pas2 byk lg soklan.. pot pet pot pek...

NAZ ILYN ...>> memang setiap pembangunan ada perancangan tp selalu pelaksannan tak mengikut perancangn.

CUTEMIUT ...>> kekdng soklan dia buat maknya semput.

LOL ...>> itulah dinamakn pengorbanan.

JARD T.G ...>> pg td susah nak pilih baju nak pakai mai keja.

DEE ...>> sbb tu pembngunan kena dirncang dgn teliti tnpa cmprtngan politik..

ije said...

kritikal nya soalan anak dara kak kuina. =D

kayteeze said...

Nak buat macam mana, dah kerjanya gitu...

Hmm...toksah kata gunung, rumput pun segan nak tumbuh...hu hu..

joegrimjow said...

namanya kasih syg

SiS-lin said...

ye la..korek sana,korek sini..ntah2 mana2 le...bila nk tumbuh agknye?ye x ye ek...ermmm

LiLohOnEy said...

huhu..

msti ank akak cool cam maknye jgk ;p

kakpah said...

kena tunggu beribu tahun lagi. itupun kalau sempat hehe..