Friday, March 13, 2009

Bukan Rezeki

org kata & aku kata
"buat baik berpada2, buat jahat jangan sekali"
itu yg aku pegang dr dulu & selamanya
sbbnya sekali kita buat jahat akan teggelam semua kebaikan kita selama ini;
so... jgn mulakn kejahatan, sekali kita berbuat jahat akan berulang berkali2
sbb syaitan & iblis sntiasa meracuni...

itu tazkirah Jumaat..
ha tgk gambar nie... gambar nie aku snap masa tghhari, aku balik makan kat rmh. Masa tu buah mempelam belakang rmh aku masih bergayutan lg, aku ingat ahad nie aku nak kait buat jeruk, petangnya aku balik semuanya udah lesap.. dicuri...

Lahabau punya pencuri, klu kebulur sngat pun tinggal la sebijik dua utk aku mencicah ini sapu bersih, aku dah siap beli kuah rojak MakBee nie....... aku tanya jiran sebelah dia kata tghari td buah ada lg, yer la dia punya penyidai kain sebelah dgn pokok mempelam aku nie, dia bleh nampk buah bergayutan.

klu nak sangat ambik aje berapa byk yg nk, aku tak kisah, aku kasi free tp hormati la aku sebagai tuan empunya tuan rumah tuan tanah. (Kwsn belakang rmh aku sdh ditambun utk dijadikn tapak perumhn ini mgkin ini memudahkn kerja pencuri tu, aku tak fikir pekerja kontrak nie yg curi sbb kerja2 tu dah 2 minggu terhenti )

opssss maaap terlebih sudah... Jumaat yg indah moga mendapat berkat, aku halalkn...

19 comments:

ain said...

samalah ngan pelam yg kat umah akak..habis disapunya. Yg best mkn buah pulasan..kulitnya buang berterabur. Nak dimarah takut bdk2 ni berdendam..so biarkan je le.

Tirana said...

Kadang2 pencuri ni perlu juga diajar kalau kita terserempak. Biar mereka sedar kesilapan mereka dan bertaubat. Kalau kita asyik lepaskan, sampai bila pun diorang tak insaf

fazemy said...

Ahahaha..seb baik sempat tangkap gambar buat kenang2an mangga tu. Kesiannya kempunan dah.

Tringat cerita usatazah saya dulu. Katanya dia msa muda jahat jugak. Ada pokok rambutan org sebelah rumah. Malam2 g curi ambik. Bkn nak mintak. Alih2 esok nya, cina tuan punya pokok tu kait buat rambutan tu bg kat dia sebakul. Ha ambik ko. Barang yg bkn hak milik kita mmg slalu jd idaman.

Takpela kak..dah bkn rezeki. G beli je mangga tu nanti. Hee

ONE ZABA said...

bukan rezeki tuan rumah la tu... nikmat tuan rumah ditarik seketika.

redha je la...

en_me said...

ahaha.. bukan rejeki tewww..

Ma_sUyinFiqah said...

adalah tu yang ngidam buah pelam....ekeke rugi tak singgah petik.

CuTeMiUt78 said...

oh.. oh..gitu ke.. memang bukan rezeki ler tu

ujie said...

he3...tgk gambo je la ek..nak mkn mempelam g je beli..yg lepas, halal kan je he3..

lupekanje said...

simpanla kuah rojak makbee tu dulu...
lenkali ada buah, letakkan 'mangga' besar....kunci dan rantaikan..jgn ilang lagi..hehe

~ Lyana ~ said...

ayooo kakak syg.. nanti seri pergi konvo neh.. sila sediakan jeruk mempelam tu untuk seri ok! kalau tak sempat jumpa.. sila bagi kat en. nazri.. (hahahaha tetap nak jugak!) HEHEHEHE

guru_cikgu said...

Kadang-kadang perancangan kita tak sama dengan yang terjadi. Halalkan saja, dapat juga pahala..........

Mak Su said...

alamak, tak seronoknya.tapi insyallah, ada rezeki lain tu :)

Neeza Shahril said...

uuwwwaaaa!!! sedihya.. kalau neeza pun terkilan jugak..
ada lagi orang mencuri zaman sekarang kan..
takpe kuina.. halalkan.. nanti dia berbuah lagi banyak.. Insyaallah..

kuIna Jentayutiara said...

ain ...>> klu ya pun tinggl la sebijik 2 utk tuan rmh

Tirana ...>> betui tu...

Fazemy ...>> klu setakad nk makan tak kn disapu semua sekali, geram gak!

onezaba ...>> tak pa... rezeki akan akan nanti

en-me ...>> yer la, halakkan aja

mas ...>> tunggu la musim lain pulak ya.

cutemiut ...>> ya, halalkn

ujie ...>> iyo la tu....

lupekanje ...>> hahaha betul tu MANGGA yg keras & kuat

lyana ...>> ayo, yo.. adie manis mahu jeruk pelam adiah konvo ker?

guru-cikgu ...>> ya... betul...

maksu ...>>InsyaAllah

Neeza ...>> zman skrang mcm2 cara org mencuri

DeLLa said...

makanan tu..tak elok curi..takpe la..halalkan aje..dpt pahala..

Tijah said...

lenkali buh signboard tulis situ...

awas! pokok ini berpenunggu!

huhuhu!!!

Shifu67 said...

halalkan je laaa... dah bukan rezeki kita.... jgn doakan org yg makan tu kembung perut dah la. InsyaAllah lepas ni akan berbuah lagi lebat dari hari ni.....

kesian kat pencuri buah tu kannn.... (komen ayat masjid ni.... hehehe)

syah shah said...

alahai... siannyee... takpela, dah takde rezeki nak buat camne...

tapi, kalo pencuri tu setakat nak makan, takkan ambik sampai abis kot... mungkin dia nak jual kot... hmm... macam-macam hal laa zaman skarang...

iza~de~bintang said...

wooo sapu bersih..amik pi juai kat pasar malam agaknya si pencori tu huhu...sabaQ ja lah noh...adeh.