Tuesday, June 3, 2008

Hidup ini Singkat

Sesuatu yg menarik utk dikongsi setelah mengembara dr tingkap ke tingkap di alam maya ini.

Hidup ini sangat singkat dan sarat dengan tipu daya dengan segala bentuk dan ragamnya yang sulit untuk diubah. Semuanya baru akan terasa indah dan bermakna jika kita mengikuti apa yang diajarkan oleh Nabi. Setiap aktiviti yang diarahkan kepada Allah tidak akan menjauhkan dari hubungan hidup dengan-Nya, bahkan akan membuat Alah semakin menyukai dan meredhainya. Tidak ada kurnia kenikmatan yang lebih besar daripada seharian yang dilalui dalam ketenteraman dan keserasian. Kita cuba mengawal aktiviti seharian dengan mengingat Allah dan Rasul-Nya pada saat bangun pagi, kemudian menjalani paginya bersama bimbingan Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam.

Dalam setiap hendak memulai perkerjaan, Rasulullah Shalallahu Alaihi Wasalam sentiasa mengawal perbuatan dengan menyebut nama Allah. Rasulullah Shalallahu Alaihi Wasalam bersabda : "Setiap perbuatan yang tidak diawali dengan menyebut nama Allah (membaca) Bismillahirrahmanirrahim - adalah terputus (dari berkat Ilahi atau Rahmat-Nya)." (Tafsir Ibnu Katsir). Selanjutnya, hendaknya perilaku hidup ini kita diselaraskan dengan ajaran Qur' an, dan mengikuti sunnah Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam. Dengan begitu, hidup yang singkat ini akan terasa sangat bermakna, penuh hikmah dan indah. Rasa kasih sayang yang Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam miliki, kita adapsi. Kecintaan kepada sesama dan semua makhluk Allah kita pelihara. Pengabdian hidup Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam untuk kejayaan Islam, kita amalkan. Pengorbanan Nabi untuk kedamaian umat manusia, kita jaga. Kesederhanaan Nabi dalam hidup sehari-hari, kita ikuti. Keikhlasan Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam dalam beramal, kita praktikkan.

Maka, dengan mengikuti Nabi Shalallahu Alaihi Wasalam yang mulia kerana akhlaknya, kita akan menjadi orang mulia, baik di mata Allah atau di mata manusia.

6 comments:

Rumah Kuning said...

Sangat mengingsafkan...

Qaseh Bidadari said...

ku ina...
ajal dan maut di tangan tuhan..
jodoh pertemuan juga di tgn die..
semoga akak akan sentiasa dirahmati...

Acaii Jawe said...

slm kak,terima kasih atas ingatan ini ...Nabi kita tercinta adalah contoh ikutan terbaik sepanjang zaman..kita yang selalu lupa ttg itu..:(

13may said...

menarik :)

arsaili said...

salam..good reminder

kuIna said...

cikgu panji, mama, faisal, May & arsaili ...>> sekdar utk berkongsi & saling ingat mengingati. Moga menginsafi.