Monday, April 7, 2008

Minggu ke 111

Hari nie dah minggu ke 111 aku berada di Kangar, bermakna dah 111 minggu construction di sini berjalan & ada lg 45 minggu, 45 minggu lg aku akan bertapa di Kangar. Physical Progress Report aku terima pagi tak byk berubah, Schedule: 75.36% , Actual : 68.80% & Delay -6.50%. Normal la kan.... jarang kita jumpa construction project yg 'ahead' kan! Hihihi

Minggu lepas sebahagian drpd peralatan mekanikal dah sampai, kebanyakannya di import. Perkara 47 Syarat2 Kontrak JKR203A membolehkan kontraktor menuntut bayaran sebanyak 90% drpd nilai barang2 tersebut. Dlm kontrak kita panggil "Material On Site". Nanti la ada masa aku cerita pasal Kontrak Pembinaan yang ada di Malaysia.

Kontraktor juga telah kemukakan tuntutan VOP (Variation in Price of Materials). Fasal ini selalu diletakkan sebagai "Special Provisional to the Condition Of Contract". 3 benda yg special iaitu Diesoline, Fuel Oil & Bitumen. Lega la sikit kontraktor. Yang nyata kenaikkan harga barang pembinaan begitu ketara sekarang alasannya ................ mcm2. Byk cerita yg aku dengar pasal kenaikan harga brng2 nie malah ada kontraktor dah gulung tikar terutama bangsa kita!

Ehhhhh aku kena buat keja ................ ada 1 lg claim "Claim for Loss & Expenses Subsequent to Suspension of Works By ......... " eeemmmmmm




No comments: