Saturday, January 31, 2009

Dimana Silapnya Kita?

Dung Dung Cheng dah berlalu beberapa hari
tapi ada 1 perkara yang aku ingin kita amati...

dung, dung, dam
pung pang pung pam
bergema di seluruh pelusuk negara
sehingga ada yang tak boleh lena
tapi
tiada yang terdampar di hospital
putus jari, cedera kaki, terbakar sana sini

sedangkan bila perayaan kita
itu yang sering terjadi
dan menghiasi muka depan akhbar

sejenak renungkanlah di mana silapnya kita?

14 comments:

Tirana said...

Kuina...

diorang expert main mercun sebab budaya mereka masa perayaan memang main mercun tapi kita pulak nak tiru budaya orang..itu yang putus sana sini..melecur sana sini..maklumla kan tak expert..

ONE ZABA said...

bezanya...mereka guna utk menghalau hantu. org kita pulak guna utk panggil hantu. tu yg main macam kena rasuk.

Chekgu BaniHassim said...

pedasnye ayat Kak Nam itu ye...
berbulu je telinga mak budak tu dgr...

cina pandai main mercun, tak pandai nk modified mercun...
melayu kite kan serba bulih... :P

Rashid said...

yakan.. mungkinkah diorang ni bermain mercun dengan ilmu yang sudah diorang warisi sejak berzaman lagi (mercun spesis yg sama) sedangkan kita ni.. bebudak ni hanya main kerana nak seronok jer tanpa fikirkan akibat. malah ada tu siap main mercun pelbagai lagi..

Tera said...

bak mcm dlm filem p.ramlee.... "mak bapak yg salah", hehe... nape le biaw anak tu main mercun, ade pulak tu mak bapak yg lebih dr anak... erm, mcm2!

syareena said...

betui tu chekgu.... org kite terlalu pandai ubah suai ni.... hehe

iza~de~bintang said...

Kadang2 orang kita pandai tak bertempat
Berani tak bertempat jugak...
PAsai tu lah jadi camtu

Neeza Shahril said...

melayu creative.. orang bakar mercun, dia bakar tangan.. hehehh..

TokNabe said...

Hehe... Melayu Boleh !!!!!

erisya nor said...

kuIna...org kita terlebih kreatif ;)

echah_syed said...

org melayu bole..bole kudungkan jari! :p

tak cukup ilmu didada..nak bikin mercun sendiri.suruh gi sekolah gi merempit,gi demontrasi jalanan,gi hisap dadah..

lu pikir la sendiri.

Tie said...

Komen dari ONE ZABA tu melucukan tapi ada juga benarnya...hi hi..

Jemput datang ke blog Tie ambik award, ekk...

kuIna Jentayutiara said...

salam semua...
saya setuju dgn pendapat anda semua..
dimana silapnya kita? klu kita sebagai ibubapa, kitalah yg tersilap, gagal membimbing & mengawasi perilaku anak2. Kretiviti ada pd setiap org tetapi malangnya kretiviti itu selalu disalahgunakn.. itulh masalah masyrkt kita bangsa kita....

CuTeMiUt78 said...

ha'ah kan.. tu la masyarakat kita